Monitoring, 24 x 7 uw systeem onder de aandacht

In de loop der jaren heeft het traditionele systeembeheer steeds meer plaatsgemaakt voor monitoring. Wat houdt monitoring eigenlijk in en wat zijn de voordelen?

 

 

Vroeger was het gebruikelijk dat klanten ons inschakelden voor het reguliere systeembeheer. Concreet hield dat in dat wij op regelmatige basis, vaak eens per maand of ieder kwartaal, bij de klant over de vloer kwamen om het systeem te controleren. We checkten onder meer of de back-upprocedures juist verlopen waren, of de anti-virussoftware goed gedraaid had, of deze up-to-date was en hoeveel schijfruimte in gebruik was. Kortom, of het volledige systeem vlekkeloos functioneerde.

 

Proactief en continu een oogje in het zeil

Het traditionele systeembeheer is de laatste jaren steeds verder opgeschoven naar een veel meer proactieve werkwijze: monitoring. Bij monitoring houden wij continu een oogje in het zeil. Hiervoor gebruiken wij beheersplatformen waarmee we op afstand en real-time het functioneren van de systemen van onze klanten in de gaten kunnen houden.

 

Direct actie ondernemen

Wanneer bij een klant bijvoorbeeld plotseling een harddisk crasht of als er onverhoopt een virus in zijn systeem opduikt, krijgen wij hiervan automatisch een melding en kunnen we direct actie ondernemen. Bij het conventionele systeembeheer zou zo’n probleem hoogstwaarschijnlijk pas (veel) later worden gesignaleerd, met alle mogelijke risico’s van dien.

 

Nut en noodzaak van monitoring

Monitoring bewijst zijn nut en noodzaak bij tal van problemen. Datalekken kunnen bijvoorbeeld eerder worden opgespoord of voorkomen, u kunt sneller inspelen op eventuele security- of virusproblemen en beter zien of een back-up geslaagd is.

 

Auto-remediation

Daarnaast kan monitoring helpen bij het automatisch oplossen van problemen die vaker de revue passeren (auto-remediation). Stel dat de harde schijf van een klant vol is geraakt door een zeer grote hoeveelheid logs, en dat we ditzelfde probleem ook bij andere klanten signaleren. Wanneer uit de analyse blijkt dat het om onbelangrijke logs gaat, is het mogelijk om een script te maken waarmee deze logs automatisch worden verwijderd. Een systeem kan zich op deze manier zelf helen.

 

Het kloppende hart

Servers vormen het kloppende hart van uw onderneming. U moet er dus van op aan kunnen dat ze hun taken te allen tijde naar behoren uitvoeren. En gaat er toch iets mis, dan wilt u daar uiteraard zo snel mogelijk actie op ondernemen. Een monitorcontract is daarom geen overbodige luxe. Bij NC Automatisering bieden wij diverse abonnementsvormen aan. Ook een combinatie van monitoring en het traditionele systeembeheer behoort tot de mogelijkheden. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op. Wij vertellen u graag meer!

 

 

Helpdesk

Aanvraagformulier

Remote Support Client

 

Disclaimer - Sitemap

 

Contact

Hortensiastraat 44-46

3261 BJ Oud Beijerland

 

Tel: 0186 - 64 37 37

Fax: 0186 - 64 37 39

 

Overige gegevens

IBAN. NL92 RABO 0101 2783 30

BTW. NL806683326B01

KvK. 23087619