Aandachtspunten bij het maken van een goede back-up

U moet er niet aan denken: uw server wordt gehackt, uw harde schijf crasht of uw systeem wordt aangetast door een virus. Of uw hardware raakt verwoest door brand of waterschade. Toch is het goed om hier juist wél even bij stil te staan. Want als u nu nadenkt over een goede back-up- en restoreprocedure, kunt u veel ellende voorkomen.

 

 

Virussen, ransomware, brand- en waterschade of een systeem dat door hackers wordt aangevallen… Iedereen die ooit met dit soort problemen te maken heeft gehad, zal erkennen hoe belangrijk een goede back-up is. Voor de meeste organisaties is het maken van een back-up dan ook een logische zaak. Maar waar moet u nu precies op letten bij het maken van een goede back-up?

 

Vier vragen die u zichzelf moet stellen over uw back-up- en restoreprocedure

  1. Hoe ver moet ik terug kunnen?
    Wat een goede back-up is, verschilt van organisatie tot organisatie. Natuurlijk maakt u in elk geval dagelijks een back-up. Maar denk ook na over back-ups die wekelijks, maandelijks, per kwartaal en jaarlijks gemaakt moeten worden. Van bepaalde data wilt u mogelijk meerdere keren per dag een back-up laten maken; soms misschien zelfs ieder uur. Vraag uzelf af hoe lang die data bewaard moet blijven. Hoe meer zekerheid u wilt inbouwen, hoe verder u terug moet kunnen in de tijd. Stel dat u een jaar geleden een virus heeft opgelopen waarvan u zich niet bewust bent, en dat u er nu pas achter komt dat daardoor bepaalde oude data is aangetast. Dan is het fijn als u nog kunt terugvallen op een back-up van voor die periode. Aan de andere kant: opslag kost ruimte, en dus geld. Hoever u precies terug wilt kunnen gaan, hang dus helemaal af van wat voor uw organisatie belangrijk is.
  2. Waar bewaar ik de back-up?
    Ook de plaats waar de back-up wordt opgeslagen, is van belang. U kunt een back-up het beste op twee locaties bewaren: zowel ergens in uw eigen organisatie als buitenshuis, bijvoorbeeld op een andere vestiging of in een extern datacenter. Zo voorkomt u dat u in geval van brand of waterschade alsnog in de problemen komt.
  3. Hoe lang duurt het restoreproces?
    Weet u hoe snel uw back-up teruggezet kan worden en met welke downtijd u rekening moet houden? In geval van problemen zal het lang niet altijd nodig zijn om alle data terug te zetten. Als er veel data teruggezet moeten worden, zal het restoreproces uiteraard meer tijd in beslag nemen dan wanneer het gaat om een beperkt aantal gegevens. Maar stel dat uw hele systeem is geïnfecteerd, weet u dan hoe lang het duurt voordat u weer operationeel bent? Met het groeien van uw organisatie neemt ook de hoeveelheid data toe. Het is dus verstandig om regelmatig stil te staan of uw restoreproces nog aansluit bij uw huidige organisatieomvang.
  4. Werkt de back-up wel?
    Het lijkt misschien een open deur, maar een goede back-up staat of valt met het al dan niet kunnen restoren van de data. U zult de eerste niet zijn die in de veronderstelling is dat alles goed geregeld is, maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat de back-up niet teruggezet kan worden, of dat er zelfs helemaal geen back-up gemaakt is. 


Tip: test uw back-upprocedure!

Weet u hoe het zit met úw back-upprocedure? Door dagelijks uw back-uprapporten na te lezen, wordt u al een stuk wijzer. Maar de beste manier om te testen of uw back-upprocedure voldoet, is nog altijd door het te DOEN. Dus: regelmatig die back-up terug te (laten) zetten en te controleren of alles daarna nog functioneert. Zodat u, als de nood echt aan de man is, zeker weet dat u kunt rekenen op een betrouwbaar vangnet! Uiteraard kunt u deze controle en de back-up ook volledig uitbesteden, zodat u rustig kunt slapen.


P.S. Volgt u ons al op Twitter?

Wilt u op de hoogte blijven van actuele meldingen en storingsberichten? Via ons Twitter-account @NCAuto gaan wij onze nieuwste updates en alle belangrijke storingen twitteren. Mis dus niets en volg ons ook op Twitter!

 

Helpdesk

Aanvraagformulier

Remote Support Client

 

Disclaimer - Sitemap

 

Contact

Hortensiastraat 44-46

3261 BJ Oud Beijerland

 

Tel: 0186 - 64 37 37

Fax: 0186 - 64 37 39

 

Overige gegevens

IBAN. NL92 RABO 0101 2783 30

BTW. NL806683326B01

KvK. 23087619